Cumparatorii bijuteriilor de autor sunt persoane creative, interesate de obiecte cu design special si care apreciaza arta. Acestia vor piese unicat, care sa-i reprezinte.
“De obicei, de bijuterii de autor cauta si viziteaza expozitiile si targurile de profil, prin intermediul carora cunosc artistii care fac bijuterii, vad preturi, invata sa faca diferenta intre bijuteria comuna si cea de autor. De aceea cred ca, in timp, publicul iubitor de bijuteri pretioase, unicat, va fi din ce in ce mai numeros, documentat, rafinat, mai informat, iar asteptarile lui vor stimula artistii sa creeze colectii pe care sa le expuna publicului ", explica Elena Crisan.
Mihaela Tarhuna adauga faptul ca bijuteriile de autor intereseaza mereu noi generatii de tineri, pe masura ce-si formeaza gustul, iar generatiile cu un plus de experienta au fost intotdeauna atrase de bijuteriile Tarhuna.
Preturile
Preturile bijuteriilor de autor depind de publicul targetat, de concept, de material si de cota artistului.
Preturile bijuteriilor de autor depind de publicul targetat, de concept, de material si de cota artistului.
“Diferentele intre bijuteria de autor si alte bijuterii sa le spunem se afla nu in costuri, ci in modul in care acestea sunt gandite sau realizate ”, precizeaza Carla Szabo.
David Sandu mentioneaza ca bijuteria de autor vinde creatie, inovatie, idee si se adreseaza amatorilor de arta contemporana, iar evaluarea ei are in plan secundar materialele folosite.
“Spre deosebire de bijuteriile de brand, care vand in proportie de 60% marketingul din spatele produsului, si de cele clasice, care se evalueaza cu cantarul, bijuteria de autor se apropie ca si evaluare de piata antichitatilor. Valoarea subiectiva culturala este decisiva in a stabili un pret”, explica David Sandu.
O bijuterie Tarhuna costa in medie 200 de lei. Pentru o bijuterie Carla Szabo se plateste intre 7 euro si 150 de euro. Pretul mediu al unui inel David Sandu este de 1.400 de lei, la cele din aur adaugandu-se valoarea metalului. Materialul preferat al lui David Sandu este argintul, pentru coordonata timp pe care o contine (se patineaza si interactioneaza cu purtatorul ei).
Karl Heinz precizeaza ca, in functie de material si de obiect, pretul unei bijuterii de autor poate ajunge pana la cateva mii de euro sau chiar mai mult.
Ce s-a cautat in 2009
Anul trecut, Elena Crisan a avut cea mai mare cerere pentru brose si butoni, urmati de cercei si inele. Ea a mai vandut coliere, tiare si bratari, acestea avand un regim special, pentru ca sunt accesorii pentru ocazii speciale si, de obicei, fac parte dintr-o colectie sau dintr-un set.
Anul trecut, Elena Crisan a avut cea mai mare cerere pentru brose si butoni, urmati de cercei si inele. Ea a mai vandut coliere, tiare si bratari, acestea avand un regim special, pentru ca sunt accesorii pentru ocazii speciale si, de obicei, fac parte dintr-o colectie sau dintr-un set.
Mihaela Tarhuna a avut anul trecut solicitari mai mult pentru bijuteriile incarcate, cu mai multe pietre, cu design baroc si multa culoare (designerul a preferat toate valentele de rosu).
“Si inelele incarcate au avut o primire buna, desi entuziasmul meu in privinta inelelor trecuse deja. Momentul de varf a fost pentru mine in iarna 2007 - 2008, cand am purtat inele mari peste manusi si ma asteptam la o empatie cu clientii tarhunabijoux”, explica Mihaela Tarhuna.
Carla Szabo a avut anul trecut cerere pentru aceleasi bijuterii ca si in 2008, fiind omogen reprezentata pentru toate tipurile.
David Sandu a avut cele mai multe solicitari pentru bijuteriile foarte elaborate, cu grad mare de dificultate tehnica si cu trimitere la bijuteria clasica, in care au fost incorporate materiale si pietre cu valoare intrinseca ridicata.
“Poate si din cauza ca bijuteriei i-a revenit in prim-plan statutul de investitie. Cei care mizeaza pe asta nu se inseala. Ma astept ca anul acesta sa fie oarecum la fel. Oamenii au inceput sa se obisnuiasca cu ideea de criza si invata sa o gestioneze in asa fel incat sa nu taie in carne vie, ci sa tina seama de foarte importantele mici placeri. Anul trecut am avut mai putine comenzi, dar de o valoare unitara mai mult decat dubla fata de 2008. Am montat mai multe briliante decat in ultimii trei ani”, precizeaza David Sandu.
Conditii pentru reusita
Designerii de bijuterii spun ca inca mai este loc de bijutierii pe aceasta piata. Ei mentioneaza insa ca este nevoie de multi ani de pregatire tehnica si estetica, de disciplina, pana sa incepi sa traiesti decent din acest domeniu.
Designerii de bijuterii spun ca inca mai este loc de bijutierii pe aceasta piata. Ei mentioneaza insa ca este nevoie de multi ani de pregatire tehnica si estetica, de disciplina, pana sa incepi sa traiesti decent din acest domeniu.
Toti designerii intervievati pentru realizarea acestui articol sunt licentiati ai facultatilor de arta din Romania (Mihaela Tarhuna - Timisoara, Elena Crisan - Cluj-Napoca, Carla Szabo si David Sandu - Bucuresti) si au inceput sa realizeze bijuterii inca din liceu sau chiar mai devreme. De asemenea, fiecare a castigat venituri din aceasta meserie dupa multi ani de practica in domeniu. De exemplu, David Sandu a facut prima bijuterie la 13 ani si tot atunci a inceput sa vanda, dar de-abia 17 ani mai tarziu a inceput sa traiasca din aceste castiguri.
“Meseria in sine este foarte severa si plina de rigori oarecum inflexibile. O gandire structurata si o coordonare intre estetica, tehnica si concept sunt foarte importante. Asta daca vrei sa intri in dialog cu galeriile si colectionarii importanti. Este insa o piata mare, in care decisive sunt creativitatea constanta confirmata, prezenta constanta in expozitiile mari internationale, relationarea cu membrii breslei din toata lumea, asimilarea noutatilor din domeniul tehnic si o persuasiune vecina cu patologicul, pentru a urmari ideile de care in peisajul inconjurator au nevoie foarte putini oameni”, subliniaza David Sandu.
Carla Szabo adauga faptul ca succesul este garantat daca exista pasiune, dorinta de a creste un atelier (o afacere) si de a propune publicului niste obiecte care sa le infrumuseteze si sa le imbogateasca viata.
Elena Crisan precizeaza ca este nevoie ca bijutierii sa iubeasca metalul, sa aiba rabdarea sa invete si sa se implice in lumea bijuteriei, iar principalele elemente ale succesului sunt calitatea bijuteriilor si reclama.
Ea mai spune ca cea mai buna reclama este bijuteria in sine, urmata de modul de prezentare si, obligatoriu, de un blog sau un site. Apoi, designerul trebuie sa participe la targuri, expozitii, pentru ca iubitorii de frumos sa stie si sa vada ce exista, sa-si doreasca lucrarile si sa astepte cu nerabdare colectiile urmatoare.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro
da..intradevar ceva deosebit...
RăspundețiȘtergere